skip to Main Content

We zitten met z’n allen momenteel thuis. Het is een uitdaging om genoeg te blijven bewegen. Maar wat is genoeg?

In 2017 heeft de Gezondheidsraad aan de minister van VWS (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) advies uitgebracht over beweegrichtlijnen.

Je kunt hier de documenten daarvan terugvinden. 

AllesoverSport.nl heeft hier een handige samenvatting van gemaakt:

De beweegrichtlijnen voor volwassenen en ouderen

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/ of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • En: voorkom veel stilzitten.

De beweegrichtlijnen voor kinderen

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens elke dag een uur aan matig intensieve inspanning. Langer, vaker en/ of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens driemaal per week spier- en botversterkende activiteiten.
  • En: voorkom veel stilzitten.

Voor kinderen jonger dan vier jaar geven de beweegrichtlijnen, wegens gebrek aan onderzoek, geen advies. Voor hen is het belangrijkste dat ze gevarieerd bewegen en motorische vaardigheden aanleren.

Back To Top